60 jaar UMK 1957-2017
UMK’57
Dit jaar bestaat het Ulft Mannenkoor 60 jaar. .
Daar zit muziek in Home Info Foto Galerie CD collectie 50 jaar UMK De Vriendenkring Reacties Ere penning Contact 60 jaar UMK
© Ulfts Mannenkoor
Daar wordt natuurlijk bij stil gestaan, dit gebeurt onder andere met jubileumconcert ook in dit jubileumjaar gaan we elke 3 à 4 weken terug kijken in de 60 jaar die achter ons liggen. Dit zijn verschillende onderwerpen bijvoorbeeld: terug naar het begin, personen, oude foto’s, concertreizen, Interviews met (oud) leden, artiesten waar wij in de loop van de jaren hebben mee opgetreden. Onderwerpen genoeg om er iets leuks van te maken. We beginnen bij waar het allemaal begon 60 jaar geleden, het was toen 1957.
Het eerste Ulfts Mannenkoor (ontbonden in 1955) in feeststemming na het winnen van een concours
Alle begin is moeilijk, maar met het instuderen van de onvolprezen zangersmars van A. Trube gaat het koor vlot van start. De stemverhouding tussen eerste en tweede tenoren, baritons en diepe bassen is redelijk. De meeste zangers hebben ruime ervaring opgedaan bij andere koren. Niet alleen de zangkwaliteit moet ’staan’, er moet ook gewerkt worden aan discipline, kooropstelling, repertoire en de pianobegeleiding. Maar waar haal je zo gauw een piano met pianist vandaan? Gelukkig mogen we gebruik maken van de piano in repetitiezaal Gerretschen. Riet Tempels begeleidt het koor en dat heeft ze enkele jaren op voortreffelijke wijze volgehouden. Stukje bij beetje wordt de noodzakelijke toon voor een goed koor gezet. Het eerste, bescheiden hoogtepunt is een Oranjeconcert op Koninginnedag 30 april  Een concert met hoofdzakelijk vaderlandse liederen. De Ulftse bevolking is massaal aanwezig. Natuurlijk wil men wel eens horen wat dit nieuwe mannenkoor ervan terecht brengt. Het duurt niet lang of meer leden melden zich aan, ook uit de omgeving van Ulft. Met een redelijk groot koor van 57 zangers nemen we op 28 juli deel aan het Adolf Kolping zangconcours in Nijmegen, hoofdzakelijk om te testen hoe wij kwalitatief staan ten opzichte van andere mannenkoren. Het resultaat is geweldig. Een vette eerste prijs met het hoogste aantal punten in de afdeling B voor mannenkoren. Trots als pauwen worden we in Ulft ingehaald door Harmonie St. Caecilia, de schutterij en een massa belangstellende Ulftenaren.
Zaterdag 20 juli 1957 in de Veldstraat in Ulft. Het koor brengt een serenade bij neomist  Theo Kok. Op de rug gezien Teun Löwenthal (dirigent), Jan Gruson, Theo te Pas, Hans Bongers, Corrie Overbeek, René Teunissen, Willy   Menke, Chris Bruins, Marinus Robben, Frits Wilbrink, Willy van Hal, Willy Kok, Theo Tempels, Albert Putman, Harrie Beumer, Eef Rikken, Gerrit Aalders, Willy Ebbers, Jan Gerretschen, Jan Peters, Jan Hogenkamp, Albert Putman, Bennie Heuves, Harrie Teunissen, Joep Sessink,Willie Weijkamp, Antoon van Marwijk, Willie Hendriksen en Theo Ratering
De eerste foto van het UMK, gemaakt 28 juli 1957 voor Dansschool Witjes. Eerste rij v.l.n.r. Willy van Hal, Jan Löwenthal, Frits Ditters, Theo Overgoor, Willy Menke, Chris Bruins, Jan Gruson, Theo Ratering, Willy Weijkamp, Gerrit Aalders, Herman Schepers, Teun Löwenthal (dirigent), Albert Putman. Tweede rij v.l.n.r. Joop van de Pavert, Eef Rikken, Theo Tempels, Bennie Heuves, Jan Gerretschen, Bennie Aalders, Frits Wilbrink, Hent Derksen, Hans Bongers, Jos Verholt. Derde rij v.l.n.r. Bennie Overbeek, Carel van Hal, Rinus Ebbers, Tonny Löwenthal, Marinus Robben, Jan Hogenkamp, Piet Aalders, Cor Putman, Willy Hendriksen, Henk Reijntjes, René Teunissen, ??, Harrie Beumer, Harrie Teunissen, Jan Striekwold, Ton Reumer. Vierde rij: Johny Oosterbaan, Theo te Pas, Jan Peters, Antoon van Marwijk., Jan Bruins, Corrie Overbeek, Hein Overkamp en Herman Kok.
Lid van het KNZV wordt het UMK op 1 februari 1959. Dat betekent ook dat we muziek kunnen lenen uit de uitgebreide verbondsbibliotheek. Wij maken daarvan dankbaar gebruik. Er is ook buitenlandse muziek verkrijgbaar, zodat we keuzes kunnen maken voor de opbouw van een internationaal zangprogramma. Dat is later heel belangrijk gebleken voor de buitenlandse concertreizen. In juni wordt de dirigeerstok overgenomen door Theo (Theet) Knikkink, evenals Teun Löwenthal een bekend amateur-dirigent. Hij was al dirigent van het mannenkoor van de Antoniusparochie dat in 1955 ter ziele is gegaan en leidt verschillende gemengde koren en kerkkoren in de omgeving. Hij brengt ons nog meer de sterke forto’s en mooie piano’s bij. Dat is van groot belang voor in de volgende jaren aangetrokken programma’s van Slavische volksliederen en Byzantijnse kerkzang. Muziek die gebaseerd is op sterk wisselende klanken van machtige forto’s, overgaand naar fluisterende piano’s. Graag gehoorde muziek en bijzonder gewild bij onze zangers, toen al en nog steeds. Het is wel even wennen onder deze dirigent. Verandering van spijs doet eten. Knikkink haalt hapklare brokken in de vorm van succesnummers uit de bibliotheek van zijn voormalige mannenkoor. Veel nieuwe nummers worden ingestudeerd. Oudere zangers zullen zich nog liederen herinneren als De laatste storm, met een geweldige baritonsolo van Toon Wentink zaliger. Ademloos luistert het in groten getale aanwezige publiek naar dit lied op de zangers contactavond van het KNZV in de Doetinchemse markthal. Frappant is dat tijdens het zingen van dit lied, waarin de oude zeeman in een zware storm vecht om zijn schip te behouden, ineens een hevige regenbui op het dak van de markthal klettert. Wij zingen voor wat we waard zijn en laten een onvergetelijke indruk achter bij de crème de la crème van het zangersverbond. Het UMK heeft zijn visitekaartje afgegeven en stoomt door naar vele andere successen.
1959, koorfoto in zaal Gerretschen. Zittend v.l.n.r. Ben Wolters, Gert Tempels, Joop van de Pavert, Rinus Ebbers, Hent Derksen, Theo Knikkink (dirigent), Frits Wilbrink, Marinus Robben, Jan Striekwold, Jan Vet.Staand v.l.n.r. Corrie Overbeek, Bertus Driever, Jan Gruson, Bernhard Steintjes, Theo te Pas, Hein du Plessis, Wim Aalders, Jan Striekwold, Albert Putman, Theo Steverink, Jan Smits, Bernhard Löverink, Jan Reijntjes, Cor Molenaar, Wim Tempels, Henk Striekwold. Tweede rij staand: Willy Menke, Johan Rewinkel, Theo Ratering, Gerrit Aalders, René Teunissen, Henk Reijntjes, Theo Overgoor, Gert Berendsen, Bennie Striekwold, Henny Jansen, Bertus Tempels, Cor Putman, Jan van Hees, Eef Rikken, Bennie Overbeek, Theo Tempels, Antoon van Marwijk, Henk Liebrand, Frans Molenaar, Harrie Beumer, Leo Westerhof, Jan Gerretschen, Herman Mulder, Willy Ebbers, ? , Teun Wubbels en Gert Boerakker
De fiets van Jansen Meestal ging Willy Menke op de fiets naar de receptie. Behalve die ene keer, Toen ging hij lopen.
Na afloop van de zang maakten de heren er weer een gezellig avondje van. Zoals gewoonlijk met heel wat ‘foezel.’ ‘Ik liep naar mijn fiets, maar die zat op slot en ik had geen sleutel. Geen nood, Jan Goosens wilde het slot wel even openbreken. De andere dag, woensdag, kwam ik vroeg in de middag thuis. Doortje vroeg: ‘Waar komt die fiets vandaan?’ Mijn eigen fiets stond gewoon in de schuur. Terug naar die bewuste dinsdag avond. In zaal Aalders zitten enkele mannen te kaarten, waaronder Jansen. ‘Nou vraag ik je. Nooit zet ik mijn fiets op slot. Nu wel en is ie toch gestolen. Willy liet een nieuw slot op de fiets zetten en bracht de tweewieler terug. Plus een doos sigaren voor Jansen. ‘Ik heb die dagen wat angst doorgestaan. Dat werd nog erger toen Aalders me de volgende dinsdagavond zei: ‘Willem, kom even mee, Jansen wil je in elkaar rammen, Dat was een geintje, maar voor de zekerheid heb ik Jan Goosens maar meegenomen.’
60 jaar UMK